Accidentele produse în traficul rutier figurează în prezent printre primele cauze de deces pe întreg globul pământesc, după bolile cardio-vasculare şi cele provocate de tumori ale corpului.

Statisticile susțin concluzia că accidentele nu sunt imprevizibile sau inevitabile, cu toate că apariţia lor este aleatorie. Principalele cauze ale accidentelor de circulaţie cauzate de conducătorii auto sunt următoarele: excesul de viteză, efectuarea greşită a manevrelor de depăşire, nerespectarea normelor privind acordarea priorităţii, consumul de alcool, neverificarea stării tehnice, starea de oboseală a conducătorului auto.

În momentul coliziunii unui autovehicul cu un obstacol, se produce, într-un interval de timp foarte scurt, o diminuare bruscă a vitezei autovehiculului, acesta având tendinţa să treacă de la viteza avută anterior la valoarea zero. Această “întârziere de frânare” astfel apărută se transmite – cu aceeaşi viteză pe care o avusese autovehiculul înainte de coliziune – diferitelor părţi ale interiorului maşinii, creând o puternică forţă de ”proiectare” a ocupanţilor ei. Dacă șoferul maşinii şi pasagerul sunt ancoraţi de acest interior al automobilului prin intermediul centurii de siguranţă, a dispozitivelor de siguranţă în cazul copiilor, se creează un efect de prelungire al drumului de frânare, transmiţând ezitarea autovehiculului către şofer şi pasager cu o forţă mult diminuată, datorită reducerii unei mari părţi din energia cinetică eliberată în momentul impactului.

La producerea acceleraţiilor sau deceleraţiilor bruşte, greutatea organismului uman şi a organelor sale interne “creşte dinamic” în raport direct cu suprasarcina. Din această cauză, organele interne se lovesc de pereţii cavităţilor, fiind posibile apariţia fisurilor, rupturilor sau a exploziilor, producându-se leziuni fără impactul cu autovehiculul.

În tabelul de mai jos se prezintă creşterea greutăţii dinamice a unor organe la o viteză de 100 km/h.

Organul Greutatea în stare de

Repaus (kg)

Greutatea dinamică la oprire de la o viteză de 100km/h (kg)
Ficat 1,70 47,00
Inimă, rinichi 0,30 8,00
Splină 0,15 4,00
Creier 1,50 42,00

Din cele prezentate putem deduce faptul că elementul preponderent care determină gravitatea leziunilor este viteza de deplasare a vehiculului, care condiţionează cantitatea de energie cinetică ce se eliberează în momentul coliziunii.

În momentul acceleraţiilor, dar mai ales al deceleraţiilor bruşte, greutatea aparentă a corpului sau a unor organe interne creşte dinamic şi se pot produce leziuni fără impact, cum ar fi comoţia cerebrală, ruptura de aortă, ruptura de ficat sau hematomul subdural.

Leziunile produse fără impact se datorează mişcării organelor în interiorul unei cavităţi închise, urmată de lovirea de pereţii cavităţilor respective.

Prin punctele sale de impact (volan, bord, oglindă, parbriz), vehiculul se comportă ca un mediu ostil ocupanţilor atunci când se produce o coliziune.

Ocupantului locului din faţă i s-au descris cu precădere leziuni cranio-cerebrale grave, producerea traumatismelor toracice, cu fracturi costale multiple, contuzii şi rupturi ale cordului şi vaselor mari, rupturi ale ficatului şi diafragmei, fracturi ale colului femural.

Ocupanţii aflaţi pe banchetele din spate (în cazul în care nu sunt ancorați) fiind supuşi forţelor de inerţie şi centrifuge sunt proiectaţi ca într-o catapultă, se lovesc de pereţii interiori ai autovehiculului şi nu rareori sunt ejectaţi înafara acestuia prin parbriz sau prin geamurile laterale, se lovesc de obstacole exterioare, producându-se leziuni mult mai grave.

Ocupanţii aflaţi pe banca din spate, când sunt proiectaţi înainte, se lovesc de spătarul din faţă, de ocupanţii aflaţi pe aceste scaune, de parbriz şi chiar de bordul autoturismului.

Văzând cauzele reale, directe, dramatice ale accidentelor, rănile oribile, strivirea corpurilor de obiectele de tablă, efectele dramatice ale şocurilor, ar fi o iresponsabilitate majoră nefolosirea centurii de siguranță și a dispozitivelor de siguranță (scaune auto pentru copii) . Bucuria unei excursii sau a unei petreceri la ţară poate fi urmată oricând de oroarea unei drame a străzii, accidentul mai puțin sau foarte grav. Să ne gândim la aceste aspecte înainte de a achiziționa un sistem de siguranță pentru copii. Putem alege scaune auto de siguranță care chiar protejeză viața!

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Abonează-te la newsletter!

Află noutățile și informațiile esențiale despre scaune auto copii BeSafe.